Early childhood

Les choix réalisés en matière de politique de la petite enfance par les collectivités publiques présentent de très forts enjeux :

  • un investissement dans le capital humain, pour le bien-être de l'enfant, déjà membre de la Collectivité, en comptant également sur la disponibilité des parents,
  • l’accessibilité au plus grand nombre, facteur de justice sociale,
  • des offres de services évolutives pour renforcer l'égalité des territoires (microstructures, accueil en horaires décalés, etc.),
  • un facteur d'attractivité de chaque Collectivité en offrant un avantage social pour ses habitants.

Soucieuses d'assurer encore et toujours ces services pour le plus grand nombre d'usagers, les collectivités doivent faire face à :

  • un cadre juridique et réglementaire toujours plus exigeant en matière de qualité du service,
  • des attentes croissantes de la part des familles pour leurs enfants (éveil, jeux, éducation aux pratiques de développement durable, développement du goût, etc.),
  • des tarifs sociaux inférieurs au coût réel de revient du service (progressifs et imposés par la CAF), qui diminuent la marge de manœuvre de la Collectivité et impliquent une vigilance budgétaire accrue pour éviter des subventions "galopantes".

La Fédération Française des Entreprises de Crèches regroupe une vingtaine d'entreprises privées spécialisées dans la gestion de crèches pour des établissements publics. A côté de ces entreprises d’envergure nationale ou régionale, des entreprises locales ou des associations loi 1901 peuvent également être gestionnaires de crèches.

Enfin, beaucoup de Collectivités font le choix de la gestion directe en régie.

 

The policy choices made by local authorities in terms of early childhood present major challenges:

  • investment in human capitalfor the well-being of the child, who is already a citizen of the local area, with a reliance also on the involvement of parents,
  • accessibility for the greatest number of individuals, a factor in social justice,
  • an evolving range of services in order to promote parity between regions (micro-structures, staggered service provision hours, etc.),
  • a factor in the appeal of each local area, by offering social benefits for its inhabitants.

Always committed to ensuring that these services are available to the greatest possible number of users, local authorities have to confront:

  • an exacting legal and regulatory frameworkin terms of service quality,
  • significant expectations on the part of families for their children (early-learning activities, games, education in sustainable development practices, development of taste, etc.),
  • reasonable prices which give as many families as possible access to the services. 
Petite enfance

Offre Espelia

  • In this sector, Espelia deploys its full operational expertise. More specifically, the firm supports local authorities in:

  • analysing the running of services and existing facilities, particularly with regard to the uptake rates for structures and the quality of the service provided

  • analysing existing and projected demand in order to highlight the potential need to create new places

  • in developing and implementing a set of guiding principles which improve regional coverage with the provision of tailored services

  • in the architectural planning of establishments

  • selecting the most appropriate mode of implementation or management according to the constraints and opportunities associated with each project

  • efficiently implementing construction and management projects: contracting, creation of public or public/private operators, monitoring and optimisation of the running of facilities